Η πανδημία του κορονοϊού ενίσχυσε τη χρήση των κοινωνικών δικτύων σε όλο τον κόσμο, καθώς μεγάλη μερίδα καταναλωτών έμεινε στο σπίτι για εβδομάδες ή και μήνες. Το 2020, υπάρχουν σχεδόν 150 εκατομμύρια περισσότεροι χρήστες κοινωνικών δικτύων από ό, τι περιμέναμε πριν από την πανδημία – περισσότερο από ολόκληρο τον πληθυσμό της Ρωσίας. Αυτό θα ανεβάσει το σύνολο στα 3,23 δισεκατομμύρια, πολύ μπροστά από τις προβλέψεις που έγιναν τον Νοέμβριο του 2019 και τον Ιούνιο του 2020. Ως αποτέλεσμα, σχεδόν το 81% των χρηστών του διαδικτύου παγκοσμίως θα είναι χρήστες κοινωνικών δικτύων φέτος.

Στην Κίνα, για παράδειγμα, που φιλοξενεί τον μεγαλύτερο εθνικό πληθυσμό χρηστών κοινωνικών δικτύων στον κόσμο, εκτιμάται ότι 889,5 εκατομμύρια άνθρωποι – 97,3% όλων των χρηστών του διαδικτύου – θα επισκεφθούν κοινωνικές πλατφόρμες τουλάχιστον μηνιαία το 2020. Αυτό είναι ένα κέρδος 7,0% σε σύγκριση με το 2019. Πριν από την πανδημία, υπήρξε πρόβλεψη για αύξηση 4,8% το 2020. Η αλλαγή σημαίνει, στην πραγματικότητα, ότι θα υπάρχουν πάνω από 58 εκατομμύρια νέοι χρήστες κοινωνικών δικτύων στην Κίνα το 2020 – σε σύγκριση με τους λιγότερους από 40 εκατομμύρια νέους χρήστες στα τέλη του 2019.

Επιπλέον, αναθεωρήθηκαν οι εκτιμήσεις προς τα πάνω για όλα τα κορυφαία κοινωνικά δίκτυα παγκοσμίως. Το Facebook, το Instagram, το Snapchat και το Twitter κερδίζουν όλο και νεότερους νέους χρήστες, αλλά δεν θα επωφεληθούν όλοι εξίσου από τη φετινή ανάπτυξη.

Το Facebook θα συνεχίσει να κυριαρχεί στην παγκόσμια κοινωνική δικτύωση έως το τέλος της περιόδου με προβλέψεις αντίστοιχες έως το 2024. Στην πραγματικότητα, το Facebook εξακολουθεί να είναι η μόνη πλατφόρμα που χρησιμοποιείται περισσότερο από το μισό πληθυσμό κοινωνικής δικτύωσης στον κόσμο. Αυτό το μερίδιο φτάνει το 59,0% το 2020. Η πανδημία βοήθησε στην αναζωογόνηση μιας σχετικά αργής πλατφόρμας, η οποία θα δημοσιεύσει αύξηση 8,7% στον αριθμό χρηστών το 2020 παγκοσμίως. Ο συνολικός αριθμός χρηστών του Facebook θα ξεπεράσει τα 1,90 δισεκατομμύρια – περίπου 100 εκατομμύρια περισσότερα από όσα αναμενόταν τον Νοέμβριο 2019. Ωστόσο, η ανάπτυξη παραμένει αρνητική σε μερικές χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Γερμανίας και της Ιαπωνίας.

Το Instagram συνεχίζει να επωφελείται από τις δυσκολίες του Facebook και θα έχει τη μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση οποιασδήποτε πλατφόρμας παγκοσμίως φέτος, αυξάνοντας τη βάση χρηστών της κατά 22,9%. Αυτό θα αυξήσει τον συνολικό αριθμό των χρηστών του πάνω από 1 δισεκατομμύριο για πρώτη φορά. Στις προβλέψεις που έγιναν στα τέλη 2019, αυτά τα ποσοστά ήταν αναμενόμενα για πολύ αργότερα.

Το Snapchat θα δει τους παγκόσμιους αριθμούς χρηστών να αυξάνονται κατά 16,1%, εν μέρει ως αποτέλεσμα νέων δυνατοτήτων και εν μέρει ως συνέπεια των προβλημάτων του TikTok, ειδικά στην Ινδία, όπου τώρα απαγορεύεται το TikTok. Η ανάπτυξη προέρχεται επίσης από μια πολύ μικρότερη βάση από αυτή του Instagram.

Στις περισσότερες περιοχές, το Twitter χρησιμοποιείται πολύ λιγότερο από το Facebook, το Instagram και το Snapchat – αλλά η ανάπτυξη θα είναι σταθερή (8,4% το 2020), χάρη στον πρωταγωνιστικό ρόλο της πλατφόρμας ως πηγή up-to-the-minute, μεγέθους ειδήσεων και απόψεων σε ένα έτος που ήταν εξαιρετικά ασταθές πολιτικά, κοινωνικά και οικονομικά.

Τι γίνεται όμως όταν αυτοί οι χρήστες ενδιαφέρονται να καταναλώσουν κρασί ή απλά θέλουν να ενημερωθούν;

Στο φετινό WINE2WINE που έγινε με την υποστήριξη της VINITALY παρακολουθήσαμε την αφρόκρεμα των Digital Wine Specialist. Ξεκινώντας από την ανάλυση ποσοστών πωλήσεων εσωτερικά σε κάθε χώρα αλλά και σε επίπεδο εξαγωγών διαπιστώσαμε πως κάθε οινοποιείο πρέπει να είναι έτοιμο για τέτοιες εξελίξεις και αλλαγές ανά πάσα στιγμή.
Οινοποιεία που δεν είχαν υψηλά ποσοστά απορρόφησης των προϊόντων τους μέσω όλων των καναλιών πωλήσεων αντιμετώπισαν πρόβλημα. Σημαντικό όμως ήταν ότι σε αυτή την περίοδο κρίσης ο καταναλωτής στράφηκε στην κατανάλωση των προϊόντων της χώρας του και όχι εισαγωγής. Παράδειγμα στην αγοράς της Ιταλίας δόθηκε σημαντική ώθηση στις εξαγωγές και το brand awareness αυξήθηκε πολύ.

Τα βασικά στοιχεία και οι προτάσεις που δόθηκαν ήταν η σημαντικότητα της ορθής χρήσης των social media γιατί πλέον αποτελούν σημαντικό παράγοντα στην αλυσίδα πωλήσεων. Αν όχι τον σημαντικότερο.

Πιο συγκεκριμένα κάποια παραδείγματα είναι:

-Το sustainability, τα βιολογικά προϊόντα, η εντοπιότητα θα παίξουν ακόμη πιο σημαντικό ρόλο στην οινική αγορά τα επόμενα χρόνια. Πρέπει να προσανατολιστούμε εδώ από τώρα.

-Η πραγματική εικόνα και οι τεχνικές που ακολουθούνται μέσα σε ένα οινοποιείο θα πρέπει να μπορούν να παρουσιάζονται ακόμη και στην ιστοσελίδα μας. Ακόμη και τα βασικά τεχνικά χαρακτηριστικά των κρασιών που αναφέρουμε πρέπει να είναι ειλικρινή και πλήρη και όχι απλά σύντομα και πρόχειρα. Είναι καλύτερο για εμπορικούς λόγους να αναφέρουμε πολλές πληροφορίες και όχι πολύ λίγες.

-Το 81% των καταναλωτών θα ψάξει προϊόντα μας online οπότε τα στοιχεία των κρασιών μας δεν αρκεί να αναφέρονται σωστά μόνο στην ιστοσελίδα του οινοποιείου αλλά και στα σημεία πώλησης. Εδώ να αναφέρουμε ότι το 32% των χρηστών διαδικτύου πρώτα ψάχνει στη Google και το 23% στο Amazon έπειτα θα συνεχίσει την έρευνα βάσει αυτών που θα βρει. Αντίστοιχα και το 69% αυτών των χρηστών θα κάνει πλήρη έρευνα μέσω κινητού τηλεφώνου. Οι ίδιοι και παραπανω χρήστες -περίπου το 86%- θα πλήρωναν πολύ περισσότερα για ένα εξαιρετικό customer experience. Για όλους αυτούς τους λόγους πρέπει να βοηθάμε τον καταναλωτή να μας βρίσκει εύκολα και με απλά μηνύματα online.

-Πρέπει να είμαστε όπου είναι το κοινό μας. Το digital footprint έχει αλλάξει. Εάν ο καταναλωτής ψάχνει στα κανάλια των retailers ή στην πιο οικονομική λύση πρέπει να είμαστε εκεί με την καλύτερη δυνατή εικόνα. Εάν ακόμη περιμένει παραδοσιακά να λάβει το newsletter για ένα νέο προϊόν ή να διαβάσει ένα άρθρο το content μας (το περιεχόμενο) πρέπει να είναι απλό και με ξεκάθαρα μηνύματα. Κανείς δεν γεννήθηκε γνώστης των ταννινών και της οξύτητας.

Τα social media είναι παγίδα. Ας μην χρησιμοποιούμε το instagram μόνο επειδή οι διαφημίσεις του μας βολεύουν και είναι εύκολες και γρήγορες. Μας ενδιαφέρει το awareness. Όχι άλλα giveaway με την απαίτηση ο καταναλωτής να πρέπει να μας δώσει likes ή followers. Το μεγάλο πλεονέκτημα των Stories είναι πως δεν χρειάζεται να προσφέρουμε υλικό επαγγελματικού επιπέδου. Μάλιστα οι χρήστες προτιμούν πιο αυθόρμητα πλάνα και στιγμές, με τις οποίες μπορούν πραγματικά να ταυτιστούν. Επενδύουμε στα stories.

-Πρέπει να γνωρίζουμε τις ανάγκες των καναλιών ανά χώρα παράδειγμα στην Κίνα το WeChat επικρατεί του facebook. Έχουμε βρει πληροφορίες για να το διαχειριστούμε σωστά;

-Όσο πιο πολλά βραβεία έχει ένα οινοποιείο τόσο πιο έξυπνα πρέπει να τα προβάλλει. Δεν ενδιαφέρονται όλες οι χώρες το ίδιο για το διακρίσεις και τα ratings. Εάν για παράδειγμα υπάρχει ένα κρασί που έχει ”τινάξει την μπάνκα” φέτος μπορεί να προβληθεί σαν ”το πιο βραβευμένο Ξινόμαυρο” ή ”το πιο βραβευμένο ελληνικό ερυθρό”

-Εάν τώρα ξεκινάμε ή θέλουμε να βελτιώσουμε την digital εικόνα μας πρέπει να είμαστε προετοιμασμένοι να συμμετέχουμε όλοι σε αυτό. Και η ομάδα ή πρόσωπα επικοινωνίας ακόμη και ο CEO και τα τμήματα πωλήσεων. Οι μεγαλύτερες αποτυχίες προέκυψαν όταν κάποιο σημαντικό πρόσωπο για την εικόνα οινοποιείου δεν ήθελε να συμμετέχει.

Η αγορά αλλάζει, οι καταναλωτές αναζητούν «κάτι άλλο» πολύ γρήγορα, κι αυτό κάνει τα οινικά social media αρένα έρευνας. Αυτό είναι και το καλύτερο στοιχείο όμως γιατί πρέπει πάντα να είμαστε προετοιμασμένοι να αποτύχουμε ή καλύτερα να αποτύχουμε για να βρούμε τα δικά μας κλειδιά.

Κική Παναγιώτου

Digital Marketing Strategist in Wine Industry

ΠΗΓΗ