Ημέρα προστασίας από τους κεραυνούς η 28η Ιουνίου. Η κεραυνική δραστηριότητα στην χώρα μας, οι επιπτώσεις σε αεροσκάφη και πώς μπορούμε να προστατευτούμε.

Δημοσίευση:

Με αφορμή την Ημέρα  Προστασίας από τους Κεραυνούς, το ζήτημα της προστασίας γενικότερα από τα ακραία φαινόμενα έρχεται στο προσκήνιο. Όλοι γνωρίζουμε ότι ο κεραυνός συγκαταλέγεται μέσα στα πιο μυστηριώδη και επικίνδυνα φυσικά φαινόμενα.

Πριν από δυο χρόνια είχαμε αναφερθεί αν είμαστε ασφαλείς σε αυτοκίνητο ή αεροπλάνο όταν εκδηλώνονται κεραυνοί , στην συνέχεια κωδικοποιήσαμε αυτές τις συμβουλές  και κάναμε εκτενή αναφορά για τους κεραυνούς στη θάλασσα θέματα τα οποία σας συστήνουμε να τα ξαναδιαβάσετε. Φυσικά προτείνουμε να διαβάσετε και το θέμα μας με την αστραπή μήκους 709 χιλιομέτρων.

Όλοι γνωρίζουμε ότι ο κεραυνός είναι μία γιγαντιαία εκκένωση στην ατμόσφαιρα ή μεταξύ ατμόσφαιρας και εδάφους . Οι αστραπές πραγματοποιούνται εντός των νεφών ή μεταξύ νέφους και εδάφους . Η δεύτερη κατηγορία χωρίζεται σε άλλες δύο, αναλόγως αν το νέφος από το οποίο προήλθε ο κεραυνός , είχε θετική ή αρνητική φόρτιση. Επίσης , οι κεραυνοί της δεύτερης κατηγορίας μπορεί να έχουν κατεύθυνση από το σύννεφο προς τη γη ή από τη γη προς το σύννεφο (ανοδικοί κεραυνοί).  Η βροντή είναι ο ήχος που ακούγεται ως αποτέλεσμα της εκκένωσης . Καθώς το τόξο του κεραυνού διαπερνά τον αέρα , αυτός θερμαίνεται και διαστέλλεται ταχύτατα. Αυτή η ταχεία διαστολή δημιουργεί την βροντή . Ο αέρας από τον οποίο περνάει ο κεραυνός μπορεί να θερμανθεί μέχρι και 28000 βαθμούς Κελσίου, που είναι περίπου 5πλάσια θερμοκρασία από αυτήν της επιφάνειας του ήλιου! Συνήθως μπορούμε να ακούσουμε έναν κεραυνό που απέχει περί τα 16 χιλιόμετρα  και αν συνυπολογίσουμε ότι ο κεραυνός μπορεί να συμβεί 16 χιλιόμετρα μακριά από μία καταιγίδα , αν ακούσουμε κεραυνό είναι πιθανόν να είμαστε πιθανά θύματα κάποιου επόμενου (το παραπάνω στοιχείο ισχύει για εξωτερικούς χώρους)

ΜΕΤΡΑ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ

Κάθε χρόνο σκοτώνονται περίπου 24.000 και τραυματίζονται περίπου 240.000 άνθρωποι από κεραυνούς σε όλο τον κόσμο  Σχεδόν ενστικτωδώς , ο άνθρωπος βλέποντας μία καταιγίδα ή ακούγοντας έναν κεραυνό , προσπαθεί να βρει κάποιου είδους κατάλυμα.

Για να θεωρηθεί ένα κατάλυμα ικανό να προστατεύσει τον άνθρωπο , πρέπει να είναι ένα κτίριο που έχει οπλισμένο σκυρόδεμα , δίκτυο ύδρευσης ή αποχέτευσης , κάποιο χαρακτηριστικό δηλαδή που να μπορεί να γειώσει την τεράστια ενέργεια του κεραυνού . Συνεπώς , διάφορα σκέπαστρα, δέντρα , στάσεις λεωφορείου κτλ. δεν παρέχουν προστασία από τους κεραυνούς – κάποιες φορές τους έλκουν μάλιστα. Επίσης τα λαστιχένια υποδήματα και τα λάστιχα των οχημάτων δεν προστατεύουν από τους κεραυνούς . Αρκετά θύματα κεραυνών μάλιστα , ήταν αγρότες που βρέθηκαν επάνω στο τρακτέρ τους. Επίσης υπάρχουν πολλά θύματα που ήταν βοσκοί και  χτυπήθηκαν μαζί με το κοπάδι τους. Προφανώς κάποιος που θέλει να προστατευτεί από μία καταιγίδα και βρίσκεται μέσα στη θάλασσα , πρέπει να βγει στη στεριά , για να γλιτώσει τόσο από πνιγμό, όσο και από κεραυνό . Η στεριά είναι πολύ λιγότερο αγώγιμη και ο άνθρωπος κινδυνεύει πιο λίγο από κεραυνό που θα πέσει κοντά του. Τα στατιστικά στοιχεία έχουν δείξει ότι τα ανοιχτά πλεούμενα , όπως οι βάρκες ψαρέματος δεν προστατεύουν τους επιβαίνοντες από κεραυνικό πλήγμα. Αν κάποιος βρεθεί εν μέσω καταιγίδας μέσα στο αυτοκίνητο του, αυτό του παρέχει μία κάποια προστασία , αρκεί να μην αγγίζει μεταλλικά μέρη του αυτοκινήτου. Εάν κάποιος βρεθεί σε δάσος , μακριά από ασφαλή κτήρια ή οχήματα , καλό είναι να προστατευτεί κάτω από πυκνή και χαμηλή βλάστηση , όπως θάμνοι. Γενικά είναι καλό αν πέφτουν κοντά του κεραυνοί , να προστατεύσει την ακοή , κλείνοντας τα αυτιά , και να μειώσει την επιφάνεια επαφής με το έδαφος πχ. να μην ξαπλώσει σε αυτό . Το υγρό έδαφος είναι σημαντικά πιο αγώγιμο , από ότι το στεγνό και συνεπώς διευκολύνει την ανάπτυξη βηματικής τάσης .