Tα ιταλικά οινοποιεία περιμένουν με ανυπομονησία την επιστροφή στην κανονικότητα

Κρασί

Η Ιταλία έχει προχωρήσει στη δεύτερη φάση του σχεδίου έκτακτης ανάγκης για τον κορωνοιό και επέτρεψε στα μπαρ και τα εστιατόρια να ανοίξουν ξανά από τις 18 Μαΐου 2020.

Όντας μια από τις χώρες που επλήγησαν περισσότερο από τον κορωνοιό, η Ιταλία υπέστη το μεγαλύτερο και πιο αυστηρό lockdown στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Η εθνική καραντίνα που ξεκίνησε στις 9 Μαρτίου έκλεισε εστιατόρια, μπαρ κρασιού και σταμάτησε τον τουρισμό. Οι πωλήσεις κρασιού από τις κάβες, ζωτικής σημασίας για πολλά ιταλικά οινοποιεία, και οι πωλήσεις εντός των οινοποιείων, τόσο στο εσωτερικό όσο και σε όλο τον κόσμο, έχουν καταρρεύσει. Η Vinitaly, η πιο σημαντική ετήσια έκθεση κρασιού της χώρας για το εμπόριο, ακυρώθηκε για πρώτη φορά στην ιστορία των 54 ετών.

 

Με τον τρύγο του 2020 να πλησιάζει και τα κελάρια σε ολόκληρη τη χώρα να είναι ακόμα γεμάτα, διάφορες ενώσεις εμπορίου οίνου κάλεσαν την κυβέρνηση να εγκρίνει επείγοντα μέτρα, συμπεριλαμβανομένης μιας αμφιλεγόμενης πρότασης για απόσταξη αποθεμάτων επιτραπέζιου οίνου για την απόκτηση αλκοόλ για απολυμαντικό. Αν και αυτή μπορεί να είναι μια εφικτή επιλογή για τα φθηνότερα κρασιά που προορίζονταν για άμεση κατανάλωση, προφανώς δεν είναι βιώσιμο για τα υψηλής ποιότητας, αξιόλογα κρασιά της Ιταλίας.

Εύκολοι περιορισμοί

Η κυβέρνηση άρχισε να χαλαρώνει τους περιορισμούς στις 4 Μαΐου, αλλά αυτό δεν βοήθησε τον τομέα του οίνου. Οι άνθρωποι μπορούν τώρα να ταξιδεύουν έξω από τις πόλεις τους, αλλά όχι από τους νομούς τους, και μόνο για επαγγελματικούς ή ιατρικούς λόγους. Τα εστιατόρια επιτρέπεται τώρα να πουλάνε σε πακέτο, αλλά τα περισσότερα παραμένουν κλειστά λόγω των γραφειοκρατικών εμποδίων και των εξόδων που συνεπάγεται η ανανέωση των επιχειρηματικών τους μοντέλων.

«Τίποτα δεν έχει αλλάξει από τις 4 Μαΐου», λέει ο παραγωγός του Soave Classico Andrea Pieropan. “Το γραφείο μας είναι ανοιχτό, αλλά οι αίθουσες γευσιγνωσίας και τα κελάρια είναι κλειστά για τους επισκέπτες.” Προσθέτει ότι με τα εστιατόρια στην Ιταλία και σε όλο τον κόσμο να παραμένουν κλειστά, οι πωλήσεις της εταιρείας, που εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τους τομείς των εστιατορίων και της φιλοξενίας, μειώνονται κατά 80%.

 

Όπως πολλοί παραγωγοί, ο Pieropan έχει περάσει μεγάλο μέρος των τελευταίων δύο μηνών στους αμπελώνες. «Η διάκριση μεταξύ των δύο πραγματικοτήτων, των αμπελώνων και των κελαριών, είναι σουρεαλιστική», λέει. «Στους αμπελώνες, τα πάντα κυλούν κανονικότατα και υπάρχουν πολλά να κάνουμε ενώ το κελάρι είναι ήσυχο, με λίγη δραστηριότητα και χωρίς επισκέπτες. Είναι σαν να φοράς δύο διαφορετικά παπούτσια. “

 

Για ορισμένα οινοποιεία, οι πωλήσεις σε σούπερ μάρκετ και μεγάλες αλυσίδες διανομής λιανικής έχουν αυξηθεί. Σύμφωνα με τη Luca Sabatini, Διευθύντρια Εξαγωγών της Cantina di Soave, «οι γενικές πωλήσεις στις εξαγωγικές αγορές αυξήθηκαν 17% για το πρώτο τρίμηνο του 2020 σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι. Παράλληλα με τη διακοπή των παγκόσμιων επιτόπιων πωλήσεων που ξεκίνησαν τον Μάρτιο, σημειώθηκε ταυτόχρονη αύξηση των λιανικών πωλήσεων σε όλες τις κύριες ξένες αγορές. “

 

Άνοδος των διαδικτυακών πωλήσεων

Για να βοηθήσει τους μικρούς παραγωγούς του Soave που εξαρτώνται από τις πωλήσεις στις εξαγωγικές αγορές που σημείωσαν σημαντική μείωση, το Consorzio di Tutela del Soave δημιούργησε μια διαδικτυακή πλατφόρμα για την προώθηση των διαδικτυακών πωλήσεων των οινοποιείων.

 

«Το 80% του Soave εξάγεται, οπότε το θετικό σε αυτήν την περίοδο είναι ότι οι μικρές εταιρείες επικεντρώνονται πλέον στην ιταλική αγορά μέσω διαδικτυακών παραγγελιών και παράδοσης στο σπίτι», λέει ο Aldo Lorenzoni, διευθυντής του Consorzio.

 

Οι παραγωγοί σε όλη την Ιταλία στρέφονται στις διαδικτυακές πωλήσεις, όπως ο παραγωγός Brunello Ciacci Piccolomini d’Aragona.

 

«Το κατάστημα κρασιών μας στο χώρο παραγωγής κάνει περίπου το 20% των συνολικών πωλήσεών μας, αλλά με το κατάστημα κλειστό, τώρα πουλάμε απευθείας διαδικτυακά, αλλά διατηρούμε τις ίδιες τιμές λιανικής για να αποφύγουμε τον ανταγωνισμό με τις κάβες», λέει ο Paolo Bianchini, συν-ιδιοκτήτης της εταιρίας μαζί με την αδερφή του Lucia. Προσθέτει ότι το τμήμα πωλήσεων μέσω διαδικτύου δημιουργήθηκε επίσης «για να διατηρεί το προσωπικό, ενεργό και απασχολημένο».

Περιμένοντας

Στο Langhe, το σπίτι των Barolo και Barbaresco, το 2020 ξεκίνησε με ισχυρές πωλήσεις, χάρη εν μέρει στον ντόρο που έγινε για τα Barolos του 2016, ένα από τα καλύτερα vintages των τελευταίων χρόνων.

«Χάρη στις ισχυρές πωλήσεις τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο, οι συνολικές πωλήσεις Barolo αυξήθηκαν στην πραγματικότητα κατά 5% για το πρώτο τρίμηνο σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι, ακόμη και αν η επιχείρηση έπεσε δραματικά τον Μάρτιο και τον Απρίλιο», λέει ο Matteo Ascheri, πρόεδρος του Consorzio di Tutela Barolo Barbaresco Alba Langhe και Dogliani. Συμπεριλαμβανομένων των τρεχόντων vintages προς πώληση, οι παραγωγοί Barolo και Barbaresco έχουν πολλά vintages στα κελάρια που υπόκεινται σε υποχρεωτικές απαιτήσεις ωρίμανσης.

 

«Με τα εστιατόρια κλειστά σε όλο τον κόσμο και χωρίς τουρίστες, τα πράγματα θα είναι δύσκολα», λέει ο Ascheri. «Οι παραγωγοί Barolo και Barbaresco θα αφήσουν το πολύ περιορισμένο ποσό κρατικής χρηματοδότησης διαθέσιμο για άλλες ονομασίες προέλευσης των οποίων τα κρασιά πρέπει να καταναλωθούν αμέσως. Αντ ‘αυτού, το Consorzio συνεργάζεται με μεγάλες τράπεζες για να πάρει χρηματοδότηση που θα εγγυηθεί έως και το 90% από την κυβέρνηση και θα διανεμηθεί στα μέλη μας για να τους βοηθήσει κατά τη διάρκεια αυτής της δύσκολης περιόδου και της επικείμενης συγκομιδής.

 

«Είναι σημαντικό οι παραγωγοί Barolo και Barbaresco να αντισταθούν στην επιθυμία να πουλήσουν τα κρασιά τους σε μειωμένες τιμές. Η τραπεζική χρηματοδότηση είναι το κλειδί για να διασφαλιστεί ότι δεν θα πρέπει να το κάνουν αυτό. “

 

 

ΠΗΓΗ